Wednesday, June 17, 2009

dah susah+bengang+kecewa..

ni bukan cerita provok tapi ini reality yg berlaku..
tgh ni bad mood buat hubby..
sebbnya dah la dia dpt thu dia di blacklist dr keluar negara coz ada hutang dengn PTPTN ditambah pula dengan layanan yg 'baik' dr staf2 PTPTN-KWSP-UPM..

pertama..
hubby call PTPTN nak langsaikan hutang dia (hubby pjm 2sem jek) melalui KWSP n si staff PTPTN ni byk crita pjg lebar suh dia isi borang semakan baki n serahkan pd diorg padahal boleh semak online jek..
pastu dah dia tya suma maklumat hubby sampai la part no matrik..
bila si staff check no matrik dia dpt thu yg hubby dah habis bljar lama dia pun ckp "ape la cik cakap putar belit nape tak ckp dh hbis belajar" coz dia igt hubby bru hbis belajr..
hubby ckp pd si staff - klu dh fres grad takde maknanya nak cita psl KWSP nih..
aduhai memang hubby panas jek..

kedua..
hubby call KWSP cita benda yg sma..
ni satu hal si staff minta hubby serahkan surat pengesahan pelajar..
hubby ckp kan dh transkrip ada..
tp diorg nak juga klu tak..tak bleh kuarkan duit..
kan dah semak namanya tu..

ketiga..
hubby call UPM cita benda yg sama n minta surat pengesahan tp staff UPM keep passing 1 person to another smpi kat 3rd person staff ni nak pass ke satu org lg n hubby pun ckp kat staff tu klu camni dia akan buat report psl lynan keep passing ni..
bru la si staff ni layan hubby..

memang begini la layanan yg diberikan oleh pihak tersebut dan selalunya begini..
kemana hilang budaya bahasa kita yg diwar-warkan..
or maybe it's just a bad day!!Grrr

disebabkan dengan isu hubby ni aku pun check aku punya statement..
dan setelah dikira2 hutang aku bertambah sebanyak rm2075.00 sejak 12/2006 ~ 6/2009..
cost ni adalah antra cost2 yg dicharge oleh PTPTN iaitu:

i. admin charge = rm65/mth (0.2% x jumlah pinjamanku 28k)
ii. cost semakan awal n akhir thun = rm120/yr
iii. lawyer charge = rm50/yr n rm10/issued letter, lawyer charge ni berbeza coz hubby dicharge rm200
n lump sump hutang aku dh 30k ++..

n apa yg aku boleh kata..klu aku byr rm100/mth meaning aku cuma bayar rm35 hutang aku while the rest byr admin charge yg dikenakan PTPTN..
dan seperti ulasan rakanku musyam kerajaan telah memohon PTPTN untuk mengurangkan interest charge..
tp hingga kini charge ini terus..dan terus dikenakan..Kicking Dirt

sendiri fikir : tu la dulu masa nak pinjam tak fikir dulu n main sain jek contract yg berhelai2 tu..
sendiri fikir juga: dah nak sambung belajar mesti arr sanggup pinjam..

so kepda peminjam PTPTN aku nasihatkan cepat2 la bertindak n do something sebelum serabut kepala bertambah serabut..
as for me aku apply surat penangguhan for temporary security..
act aku dh thu psl admin charge ni dulu lg..nape aku buat tak thu jek masa tu..Thinking

No comments:

My follower~thanx yal~