Tuesday, April 21, 2009

Cita-cita aku masa zaman kanak-kanak

Apa cita--cita aku masa zaman kanak-kanak..
Aku pasti semua orang ada cita-cita dari zaman kanak-kanak..
ala masa kat sekolah rendah dulu kan cikgu ade suruh kita nyatakan cita-cita bila besar nak jadi apa..
dah tu dibagi pula 4pilihan..
aku pun ada 4 cita-cita masa zaman sekolah dulu..
meh kita tengok yang mana menjadi...
cita-cita aku masa zaman kanak-kanak...

1. Aku nak jadi doktor

ha..ini la cita-cita no 1 aku masa aku kecil..
sebab pe nak jadi doktor..
aku nak sangat tolong orang sakit..
nak bantu orang susah yang tak mampu dapatkan rawatan..
cita-cita ni aku bawa sampai la ke sekolah menengah n matrikulasi..
masuk menengah aku masuk kelas sains..
lepas PMR aku dapat masuk kelas sains hayat..
aku memang suka Biologi n Kimia sampai aku cemerlang dalam subjek ni masa SPM..
yang aku tak suka Fizik..entah nape ntah..
satu mungkin sebb aku bukan orang fizik la..
dan satu lagi mungkin sebab cikgu yang ajar tu Cina dan
masalahnya dia cakap pelat jadi aku tak dapat tangkap apa dia ajar..
bukan aku sorang jek tak faham tapi kawan-kawan aku pun fail to understand..
tapi ape pun semangat dia kuat gak arr..
dia berusaha untuk bagi kitaorang faham..
walaupun budak lelaki selalu gelak kat dia..
lepas SPM aku masuk matrikulasi..
masa apply tu aku memang doa sangat-sangat supaya aku dapat masuk matrikulasi Kuala Pilah..
sebab aku dapat nasihat matrikulasi ni bagus kalau nak jadi doktor..
so bila dah dapat result aku dapat masuk memang happy giler..
dah masuk belajar sana aku dapat sains hayat lagi..
yek ar..sebab nak jadi doktor kan..
sampai la pada satu eksperimen belah tikus ni..
masa belajar cam ok jek..
tapi time nak eksperimen tu..
kitorang dalam kumpulan la..
tapi setiap orang kena buat..
dapat sekor tikus putih ni..cam comel jek tengok dia..
masa dapat tikus tu dah cam bau sikit la tapi masih fresh..
dah masa bukakan anggota dia kena cucuk kakitangan dia ngn jarum..
pergh masa tu pun aku dah tak sanggup..
cam nak nangis kesian kat dia..
dah tu ada lak member yang pengsan..haa..dah kecoh n makin gementar la..
pastu kena lak belah kepala dia sampai ke perut sebb nak tgk abdomen dalamn..
sama cam manusia la tapi dia kecik la..
bayangkan la otak dia n jangtung dia besar mana..
sedangkan tubuh dia kecil dri tapak tangn..
masa nak belah tu aku sampai tawakal..
memang tak boleh nak buat..
tapi kena buat juga..terpaksa dah belajar..
dari situ aku tahu aku tak mampu nak jadi doktor..
aku cuba bayangkan aku belah manusia fuh..memang ngeri..
satu lagi masa amik darah pun aku dah loya..
mungkin aku takut darah..
dah hati aku tak tekad jadi aku tahu aku tak mampu jadi doktor...
tamat la riwayat cita-cita aku yang aku bawa dari kecil..
mak aku pun bangga dengan cita2 aku ni..
tapi bila aku abis matriks aku bagitahu dia aku tak mau jadi doktor..
dia tetap sokong wpun dia agak kecewa..sorry mum..

2. Aku nak jadi jurutera

Haa..mujur ada cita2 aku yang kedua ni..
disebbkan aku dah tak mau jadi doktor..
lepas matriks aku apply for U..
aku memang dah target UPM..
masa aku pilih course aku tak tengok yang lain bila nampak jek BAE(Biological & Agricultural)..
masa ni yang tarik minat aku is pertanian..
and course ni lak adalah satu2nya yang ada di Malaysia n di UPM..
lagi pula masa kecil2 dulu ada jiran ni dia jadi seorang engineer yang berjaya..
n sepupu aku pun duk new zealand jd engineer kat sana..
so dari diorang ni la kau dapat inspirasi nak jd org yg berjaya cam diorg..
masa kat U aku memang belajar dengan excitednya..
yek arr..nak jadi engineer la katakan..
life kat U memang best..
rasa cam nak sambung belajar balik sekarang ni..
rindu sangat..time study dulu..
ada macam2 kisah..
kisah yang best..kisah yang tak best..
hehe..macam2 hal la..
cita2 aku yang ni kira cam menjadi la..
sebb aku keje dalam engineering field
tapi bukan dalam agri sangat la..
but more to sewerage treatment plant..
so ala2..coz aku ade gak amik bio..

3. Aku nak jadi pensyarah

cita-cita yang ni aku saje jek fikir..
kot2 aku tak jdi 2 yang di atas..
satu lagi sebb aku rasa cam syok jek jadi pengajar ni..
(mgkin jg sebb aku minat pada cikgu praktikal masa sek rendah dulu..:))
sebenarnya cita2 ni sangat mulia sebb pengajar ni la tunggak untuk anak bangsa bgun dan maju..
tengok arr cikgu2 masa sek rendah aku dulu..
memang dirog ni aku respect ar..
coz diorang betul2 ajar n cuba beri semgat spy kitorg berjaya..
aku lak tergolong dalam pelajar harapan UPSR dulu jd cam best ar dpat perhatian..
aku lak..memang pulun habis masa belajar dulu..
dulu aku tak de g tadika..
mak aku yang ajar aku membaca dulu..
aku boleh membaca masa umur 6tahun sebelum msuk sekolah lgi..
n yang lagi best aku selalu dapat no 1-3 tiap2 tahun ..
n yang paling best mak aku la..bangga dia naik amik hadiah sebb aku cemerlang..
kalau aku jadi pengajar aku nak pilih jadi cikgu sekolah rendah..
coz nak anak2 berjaya perlu mula dari bawah la..
mcm pepatah kata "melentur buluh biar dri rebungnya"
jadi klu UPSR diorang bagus maka cerah la masa depan diorang kelak..
tapi aku tak jd pengajar..
nape ek..aku ni bukan org yg kuat sabar..
jadi aku tak mampu nak hadapi bila ajar org tak fhm..
cthnya aku ajar anak sedara aku..
dia susah nak fhm..tak tahu la..
samada dia yg lem atau aku yg ajar sush org nak fhm..
tapi tak thu la..masa akan dtg..
klu seru tu dtg nak jd pgajar..insyallah..

4. Aku nak jadi pelakon

ha ni cita2 aku klu aku tak jd yg di atas la..
sebb pe aku tgk pelakon2 ni cam glamor jek..
pastu diorg ni cam hidup mewah..
boleh ke aku jadi pelakon??
ish boleh je..cube arr bg skrip aku g screen test ke..hahaha
org berjaya jd pelakon aku pun ank jd pelakon..
tapi sebenarnya bukan semua pelakon berjaya..
yg ada pakej jek ok pun..
yg berbakat..yg lawa..kira pakej la ni..
tapi di sebbkan pelakon ni byk tul cabaran dia..
pergh..klu tak kuat leh ancur idup..
dengan life aku dah ada suami n anak ni..
tak thu la leh jd ke tak..
kena pandai la bawa diri..
ish..kena kuat iman klu nak jd pelakon nih..:)

haa..tu la antara cita2 aku dr zmn kanak2..
  • yg no 1 tu memng dah takde lgi la..
  • yg no 2 lak insyallah aku memang dlam bidang tu..
  • yg no 3 tak thu la nak ckap..nak jadi pgjar ni kena semagt tekad n minat..mgkin kemudian hari rezki aku jd pgajar..sape thu..
  • yg no 4 tu..erm..susah sikit ar nak ckp..klu ada rezki ape la slh kan..:)

No comments:

My follower~thanx yal~