Tuesday, April 14, 2009

definitely berpantang..

berpantang slepas berslin bukan lah sesuatu yg mudah..
itu pendapat aku la..
bagi aku antara mengandung dengan berpantang selps bersalin yg lbih mencabar ialah waktu berpntg..
disebbkan aku bersalin melalui ceaserean cr aku bpntg lain ckit..
tak sma cam org yg bersalin normal..
mak aku ckp sush nak jaga sebb dia tak biasa..

selepas bersalin mak buatkan bubur nasi, sup haruan, haruan bakar tuk aku..
dia kata kena smpai 2mgu..
aku kata ok ja..dah masuk 5ari aku dah tak thn dah..
cam nak muntah..last2 mak kasi aku nasi biasa..
ok la ckit..pastu mak buat ikan talang kering n ulam..
cam sedap kan???
tp dah nak masuk mgu kedua aku dah tak bleh blah..
langsung hilang selra nak makan..
mgu kedua tu aku dah nak sebak..entah..rasa cam susah sgt..
ms sblm bersalin mak aku dah ckp dia ms bpantang dulu mengis tiap2 kli mkn..
aku ckp la(dengan eksennya)..sedap ape makan nasi ngn ulam n ikan kering..
ha..sekli kena time aku memang tak thn..
hari 20 klu tak silap..mak kasi ulam n ikan tlang..
ms tu kenduri kesyukuran n cukur rambut aqil..
aku htr blik nsi tu ke dapur n msuk bilik ngis..
btul2 tak bleh makan..
mak aku tgk aku ngis dia pun nak tumpg sama ngis..
dia tya aku nak makan ape..
aku ckp aku tak nak lauk tu..
jd mak aku kasi ayam masak merah:)..heheh..
bru leh makan..bermulalah berakhirnya tempoh pantang tuk aku..hehehe..
mak aku ckp dulu nenek yg bela mak waktu pantang jd takde chance la nak ikut kpla sendri..
sekrg aku makn jek ape nak makn..aku cuma pantang lauk2 yg gatal bisa, syur n buah2 yg dikatakan sejuk..
nak ikut amalan org tua memang susah..
mgndung 9bulan takde susah camni..
time tu pantang juga..pantang tgk..:)

igt senang ker???
itu tak bleh ini tak bleh..
klu ikut science perubatan mana ada pantang2 nih??
mak aku tgk jek bila aku makn bihun goreng la,epal la, kek la, kuih2,mcm2 lgi la..
mak pun mula masak kari, mask lemak, n bla..bla..tuk aku..
dia kata aku ni sush bela dibanding ngn kakak aku..
kakak aku dulu makan ikan talang kering n syur sawi je smpai lepas pantng..
dia siap pantng sampai sethun lbih bru dia makn mcm mee ke, laksa ke, sambal belacan n buah msm2..
mak kta zmn sekrg seng klu dia dulu dah mandi air mata tkutkan nenek dia..
hmm..takpe la..aku pun bukan melantak ikut suka hati sgt..
yg mana aku agak tak bleh mkn (tkut effect) aku takde la makn..
yg mana aku rasa cam bleh makn aku melantak la..
dah aku suka makan..nak buat camne..

hmm..yummy..yummy..
tp aku msih lg jg mkn..
yek la nak back to normal..
bertunku tok sah ckp la tiap2 pg n petg..
pakai bengkung lgi..makan ubat lagi..

hai..mcm2 amalan org tua2 ketika berpantang..
klu nak di ikutkan memang payah..
aku pun tak berpa thu kenapa n sebb berpantang ni..
klu nak diikutkan ade sampai tak leh keluar sampai 44hri..
tak bleh duk depan pintu..
zamn sekrg mana la nak bleh ikut dah..
yek la..nanti nak kena g hosptl lg..camne klu tak leh keluar..

penat??
ha tak la penat sgt sbnrnya..
tapi kena sbr la byk2..mana nak jg anaknya..nak jg dri lagi..

hmm..itu la pglaman aku waktu berpantang..
aku bru lepas sebulan..ade sebulan lg nak pantng nih:)..
chaiyok!chaiyok!..kt2 semgt tuk dri sendri..

No comments:

My follower~thanx yal~